Aký je najlepší spôsob vývoja šošoviek do okuliarov prispôsobených nášmu digitálnemu životnému štýlu?

Sprievodca BETTER VISION urobil rozhovor s Timom Kratzerom zo ZEISS Vision Care s cieľom zistiť viac o vývoji digitálnych šošoviek

Mohli by ste si pomyslieť, že ľudia už vymysleli riešenia šošoviek do okuliarov pre každý možný problém týkajúci sa zraku. Ukazuje sa však, že to tak nie je. Spoločnosť ZEISS sa rozhodla bližšie preskúmať, ako funguje zrak v našom digitálnom svete, v ktorom pravidelne používame smartfóny a tablety. Zistené výsledky neboli vôbec prekvapivé. Zistenia viedli k vývoju optického riešenia, ktoré poskytuje účinnú úľavu od únavy očí. S cieľom nahliadnuť do zákulisia vývoja digitálnych šošoviek ZEISS sa sprievodca BETTER VISION rozhodol urobiť rozhovor s Timom Kratzerom, ktorý vedie vývojové oddelenie pre dizajn šošoviek a patenty v spoločnosti ZEISS.

Spoločnosť ZEISS nedávno uviedla na trh svoje nové portfólio digitálnych šošoviek, produktu, ktorý rieši kľúčovú požiadavku na zrak v modernej dobe. Čo viedlo k vývoju digitálnych šošoviek ZEISS?

Spoločnosť ZEISS nedávno uviedla na trh svoje nové portfólio digitálnych šošoviek, produktu, ktorý rieši kľúčovú požiadavku na zrak v modernej dobe. Čo viedlo k vývoju digitálnych šošoviek ZEISS

Timo Kratzer: Vývoj digitálnych šošoviek predstavoval zdĺhavý proces a myšlienka vyvinúť ich prišla z veľa rôznych zdrojov. Patrili k nim spätná väzba od optikov a spotrebiteľov, výsledky skúšok nositeľov, ktoré pravidelne vykonávame pre naše produkty šošoviek, a údaje z našich procesov výroby šošoviek, ktoré priebežne vyhodnocujeme.

Digitálne zariadenia, ako sú napríklad smartfóny a tablety, sa stali našimi neoddeliteľnými spoločníkmi, na ktoré sa neustále pozeráme a prehliadame si v nich obsah. Rozhodli sme sa v tomto kontexte analyzovať zrak ľudí, pretože sme si všimli, že veľa ľudí vo veku od 30 do 40 rokov malo unavené, vyčerpané oči, a to hlavne vo večerných hodinách. V niektorých prípadoch si ľudia ani neuvedomovali, že bolo stále náročnejšie zaostrovať na blízke predmety. Jednoducho sa cítili menej uvoľnene a pohodlne než predtým. V mnohých prípadoch si museli svoje smartfóny, iPady a iné zariadenia držať stále viac ďalej od očí, aby na ne mohli správne zaostrovať.

Naše skúmanie ukázalo, že príčinou tohto problému je kombinácia viacerých faktorov. V prvom rade je to schopnosť oka prispôsobovať svoju ohniskovú vzdialenosť na rôzne vzdialenosti (hovoríme tomu akomodácia), ktorá sa začína zhoršovať, keď ľudia dovŕšia vek približne 35 rokov. Je to niečo, čo sa k nám zakráda bez toho, aby sme si to vôbec všimli. Ďalej sú to predovšetkým smartfóny, ale týka sa to tiež čítania novín, ktoré nás nútia prepínať pohľad z krátkych vzdialeností na videnie do diaľky oveľa častejšie, než je obvyklé. Naše oči sú nútené neustále zaostrovať na rôzne vzdialenosti. To spôsobuje únavu, a to obzvlášť pri zhoršenej pružnosti očného svalu v dôsledku tvrdnutia očnej šošovky. A tretím faktorom je rozdielna optická vzdialenosť oproti vzdialenosti, na ktorú sme zvyknutí napríklad pri čítaní. Materiály na čítanie predstavovali v minulosti tie najbližšie predmety, na ktoré sme zaostrovali s rôzne veľkou pravidelnosťou, no v súčasnosti držia ľudia digitálne a mobilné zariadenia k očiam oveľa bližšie ako knihu.


BETTER VISION: Ako pomohli tieto poznatky pri návrhu nových digitálnych šošoviek ZEISS?

Timo Kratzer: Uvedomili sme si, že na základe týchto poznatkov musíme navrhnúť novú kategóriu šošoviek do okuliarov, pretože sme vedeli, že tu je potrebné optické riešenie iné ako výlučne jednoohniskové alebo progresívne šošovky.

Rozhodujúcim atribútom digitálnych šošoviek ZEISS, ktoré sú momentálne dostupné na trhu, bolo to, aby ľuďom umožňovali vidieť do blízka a zaostrovať na digitálne zariadenia pri vzdialenosti asi 30 centimetrov, a zároveň aby umožňovali pozerať sa aj do diaľky s rýchlym prechodom medzi týmito dvoma optickými zónami. Aby sme to dosiahli, do spodnej oblasti šošovky sme pridali 0,5 až 1,25 dioptrií, čo je nevyhnutné minimum, a tak sme vytvorili kombináciu s plnohodnotným videním do diaľky. Výhodou je, že digitálne šošovky môžete používať celodenne ako svoj hlavný pár okuliarov. Pritom sú vhodné pre akúkoľvek činnosť, ktorej sa venujete, a navyše si na ich nosenie veľmi rýchlo zvyknete. To znamená, že si nemusíte nasadzovať okuliare na čítanie ani striedavo meniť okuliare, samozrejme okrem prípadu, keď sa rozhodnete užiť si trochu slnka a siahnuť po nejakých slnečných okuliaroch.

BETTER VISION: Znamená to, že digitálne šošovky je možné používať aj ako slnečné okuliare?

Timo Kratzer: Áno, dizajn digitálnych šošoviek ZEISS je k dispozícii aj v tónovanom prevedení a ako fotochromatické šošovky. Ľudia, ktorí začínajú nosiť okuliare po prvýkrát a nepotrebujú korekciu podľa vzdialenosti, si môžu jednoducho navrhnúť hornú oblasť šošovky bez optickej mohutnosti a funkciu videnia nablízko obmedziť na spodnú časť šošovky.

BETTER VISION: Ktoré ďalšie kľúčové faktory rozhodovali o správnom prevedení návrhu?

Timo Kratzer: Intenzívne testovanie s nositeľmi je veľmi dôležité, keď sa vyvíjajú nové návrhy šošoviek. Vždy chceme presne vedieť, ako bude náš návrh vyhovovať ľuďom pri každodennom používaní. Napríklad či bude ponúkať skutočné vylepšenia a či ho ľudia prijmú. Robíme to tak, že zostavíme skupinu testerov, ktorí postupujú podľa štandardizovaného procesu a poskytnú nám podrobný popis kladných a záporných aspektov každej novej šošovky. To nám umožňuje porovnávať návrhy na základe mierne odlišných výpočtov a priebežne naše výpočty optimalizovať dovtedy, kým nevyladíme až k dokonalosti všetky potrebné veci.

BETTER VISION: V súvislosti s digitálnymi šošovkami hovoríte tiež o digitálnej únave očí, respektíve syndróme počítačového videnia (CVS). O čo presne ide? A ako môže človek zistiť, či už trpí digitálnou únavou očí?

Timo Kratzer: V procese starnutia nám tvrdnú kryštalické šošovky našich očí. Neustále striedanie videnia nablízko a do diaľky môže byť pre naše oči veľmi vysiľujúce a práve toto nazývame digitálnou únavou očí. Neznamená to nevyhnutne, že vaše oči viac nedokážu zaostrovať na predmety v určitých vzdialenostiach, ale skôr to, že im to trvá dlhšie a musia pritom vyvinúť viac úsilia. Všimol som si to sám na sebe, napríklad keď mal môj synček triesku v prste, ktorú som sa snažil odstrániť pinzetou. Pritom sa mu treba veľmi zblízka pozerať na prst, ale v súčasnosti by som si ho musel odsunúť ďalej, aby som ho videl zaostrený, pretože videnie na krátke vzdialenosti sa pre mňa stáva čoraz náročnejším.

Dokonca sme vytvorili test na určenie, či u ľudí vykazujú oči prvé známky digitálnej únavy. Funguje tak, že sa striedavo pozeráte na displej a do diaľky, a test analyzuje, ako rýchlo dokážu vaše oči opakovane zaostrovať na každú jednu vzdialenosť. Tento test si môžete vyskúšať u svojho optika ZEISS, alebo si môžete dokonca svojpomocne urobiť rýchly test pomocou našej bezplatnej aplikácie na testovanie únavy očí.

BETTER VISION: Znie to jednoducho! Je ešte niečo, čo môžem urobiť, ak sa chcem zbaviť únavy očí?

Timo Kratzer: Vedú sa diskusie o tom, či posilňovanie očí prináša alebo neprináša nejaký efekt. Čo však rozhodne pomáha, je pravidelne počas dňa dopriať očiam čas na odpočinutie. Môžete to urobiť tak, že s uvoľnenými očami budete hľadieť do diaľky, pričom sa nezameriavate na nič konkrétne. Hovorí sa, že to treba robiť pravidelne v priebehu dňa – každú hodinu po dobu päť minúť!

Skríningový online test zraku ZEISS Prostredníctvom skríningového online testu zraku ZEISS jednoducho a rýchlo zistíte, či nastal čas, aby váš zrak skontroloval odborník.
Môj zrakový profil Určite si svoje osobné vizuálne návyky a nájdite riešenie vo forme individuálnych šošoviek.
Nájdite si optika spoločnosti ZEISS vo svojom okolí

Súvisiace články

Žite život naplno a užite si zrak bez stresu: Digitálne šošovky ZEISS vypĺňajú medzeru medzi jednoduchými a progresívnymi šošovkami!

Šoférovanie + mobilita 16. 10. 2017

Tags:

Súvisiace produkty