Športové okuliare pre novú generáciu bežcov: Slnečné okuliare Nike Vision Vaporwing na behanie

Dvaja silní partneri Nike Vision a ZEISS vytvorili tím, výsledkom snahy ktorého sú športové slnečné okuliare pre bežcov na dlhé trate.

Tieto športové okuliare predstavujú perfektnú symbiózu rámu a šošoviek. Spoločnosť Nike Vision vyvinula v úzkej spolupráci so spoločnosťou ZEISS revolučné slnečné okuliare pre tých bežcov, ktorí vždy podávajú 110 % výkon. Vďaka týmto slnečným okuliarom sa bežci môžu sústrediť výhradne na svoj atletický výkon. Tím LEPŠIEHO VIDENIA sa pokúsil zistiť podrobnejšie informácie. Porozprávali sme sa s Carlom Allenom a Vincentom Faivre d'Arcierom, dizajnérmi zo spoločnosti Nike Vision, a s Florou Schieranovou zo spoločnosti ZEISS o vývoji slnečných okuliarov Nike Vision Vaporwing.

Športové okuliare pre novú generáciu bežcov: Slnečné okuliare Nike Vision Vaporwing na behanie

TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Nové športové slnečné okuliare Nike Vision Vaporwing sú charakteristické pozoruhodným a inovačným dizajnom. Poviete nám niečo o procese tvorby ich dizajnu?

Carl Allen (Nike Vision): Začali sme tým, že sme študovali požiadavky atlétov a že sme sa im zo všetkých síl snažili dokonale porozumieť. Po dlhom výskume sme zistili, že dnešná výroba nedokáže držať krok s neustále sa vyvíjajúcimi potrebami atlétov. Aby bolo možné vyzbrojiť okuliare vyššou úrovňou funkčnosti, zistili sme, že musíme zmeniť spôsob, akým sa okuliare vyrábajú, a to už počnúc šošovkami. Začali sme teda úplne od začiatku – museli sme zabudnúť na všetko, čo sme vedeli o šošovkách a výrobe, aby sme mohli predložiť tento inovačný koncept. Chceli sme odstrániť hranicu medzi okuliarovým rámom a šošovkami a vraveli sme si: čo ak sa šošovka stane rámom a naopak? Okuliare pre nás znamenajú ochranu a funkčnosť, a preto sme chceli čo najviac rozšíriť šošovky a poskytnúť maximálne pokrytie, čím by sa atléti znova dostali výlučne do zóny behania a mohli by sa sústrediť výhradne na svoj atletický výkon.

TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Sú tieto športové slnečné okuliare určené výlučne bežcom alebo ich môžu nosiť aj iní atléti? Môžem ich napríklad nosiť ja ako normálne slnečné okuliare?

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): Tieto šošovky sme vyvíjali s prihliadnutím na atlétov, to však neznamená, že ich nie je možné používať na iné športy, ktoré si vyžadujú maximálne pokrytie a ochranu. Je samozrejmé, že ich môžete nosiť ako normálne slnečné okuliare.

TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Ktoré inovácie šošoviek sú spoločné aj v iných produktoch od spoločnosti ZEISS? A ktoré inovácie boli vyvinuté špeciálne pre tieto nové šošovky ZEISS a spoločnosť Nike Vision?

Flora Schieranová (ZEISS): Spoločnosť ZEISS sa vždy snaží o vývoj nových odtieňov, aby pomohla atlétom dosahovať lepšie výkony, a to bez ohľadu na športové prostredie alebo svetelné podmienky. Naša spolupráca so spoločnosťou Nike Vision v oblasti športových slnečných okuliarov Nike Vision Vaporwing bola veľmi špecifická.

Spoločnosť ZEISS dokázala transformovať inovačný dizajn do podoby skutočných šošoviek s jemnou optikou a ostrou vizuálnou čistotou. V spolupráci s tímom odborníkov v oblasti optiky, s oftalmológmi, odborníkmi na výrobu a inými profesionálmi sa počas hľadania riešenia tím spoločnosti ZEISS zameral na iné oddelenia spoločnosti (napríklad obchodnú skupinu priemyselnej metrológie). Keďže sa 98 % slnečných okuliarov vyrába z už existujúcich modelov, vyvinuli tímy spoločnosti ZEISS v Nemecku a Taliansku metriku špeciálne na nový model okuliarov Nike Vision – od začiatku vytvárali model, ktorý dosahoval maximálnu optickú kvalitu. Vytvorenie takéhoto modelu znamená aj to, že keďže sa okuliare dodávajú vo finálnom tvare, eliminuje sa odpad, s ktorým by ste sa inak stretli počas typického výrobného procesu s už existujúcim modelom (pri opracovaní finálneho produktu).

Po dokončení výroby sa model vyleštil technológiou diamantového rezania používanou na leštenie ultraprecíznych optických povrchov, vďaka čomu bolo možné minimalizovať rozmazanie odstránením všetkých chýb modelu okuliarov. Tento náročný proces znamenal, že tím spoločnosti ZEISS musel vyrezať model tak, aby vyhovoval geometrickým meraniam slnečných okuliarov. Na vyladenie špecifikácií a matematických parametrov finálneho produktu bolo potrebných viac ako 30 revízií.

Prísne optické štandardy 0,09 D pre slnečné okuliare desaťročia trápili dizajnérov a nútili ich používať do ich prémiových produktov iba jednoduché sféry a torické parametre optických povrchov. Spoločnosť ZEISS prispôsobila pokročilý dizajn Freeform a výrobné postupy vyvinuté pre oftalmologickú a presnú optiku na dosiahnutie optického výkonu 0,06 D všeobecných a komplexne tvarovaných povrchov. Táto skutočnosť umožnila kreatívnemu tímu v spoločnosti Nike Vision naraz optimalizovať nasadenie, aerodynamiku a estetiku nového radu prémiových atletických okuliarov bez narušenia optického výkonu.

Tento revolučný proces výroby sa na výrobu okuliarov doteraz ešte nikdy nepoužil, je však isté, že vytvorí nový budúci štandard oblasti výroby okuliarov.

TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Ako dlho trval vývoj týchto športových slnečných okuliarov?

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): Celé obdobie od prvého nákresu až po finálny produkt trvalo 2 roky. Nad konečnou podobou okuliarov sme museli začať rozmýšľať úplne inak. Museli sme zabudnúť na všetko, čo sme vedeli o šošovkách a výrobe, aby sme mohli začať úplne od začiatku a predložiť tento inovačný koncept. Dokonca sme ani nevedeli, či sa takýto produkt bude dať vyrobiť.
Zamerali sme sa na šošovky, ktoré pre nás v danom čase znamenali najdôležitejšiu súčasť rámu. Chceli sme odstrániť hranice medzi rámom a šošovkami a hovorili sme si: čo ak sa šošovka stane rámom a naopak?
Okuliare pre nás znamenajú synonymum ochrany a funkčnosti. Preto bolo veľmi dôležité čo najviac rozšíriť šošovky. Takto sa získa maximálne pokrytie, vďaka čomu sa bežci a iní atléti budú môcť sústrediť výlučne na dosiahnutie špičkových výkonov.


TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Ako nadviazali spoluprácu spoločnosti Nike Vision a Marchon, výrobca rámu?

Carl Allen (Nike Vision): Partnerstvo spoločností Nike Vision a Marchon trvá už roky a je zamerané na vytvorenie radu Nike Vision na základe našich skúseností v oblasti výroby okuliarov. Tento konkrétny projekt bol výsledkom túžby úplne zmeniť priemysel funkčných okuliarov. Cieľom bolo, aby sa spoločnosť Nike Vision stala inovačným lídrom v oblasti okuliarov tak, ako je inovačným lídrom v oblasti funkčnej obuvi a odevov.

TÍM LEPŠIEHO VIDENIA: Čím sa odlišujú špičkové športové okuliare od dobrých športových okuliarov?

Carl Allen (Nike Vision): Čírosť šošoviek, pokrytie a nízka hmotnosť bez vynechania psychologického aspektu. Chceli sme, aby sa bežci a iní atléti cítili počas nosenia týchto okuliarov ako superhrdinovia, čím by získali psychologickú výhodu.
Chceli sme aj to, aby bežci počas výkonu zabudli na to, že majú nasadené okuliare – čírosť šošoviek, správna hmotnosť a nasadenie: tieto faktory spolu tvoria rámy, ktoré dokonale sedia na tvári. Súčasťou celej rovnice je aj nulové zahmlievanie a maximálne odvetrávanie. Nulové rozptýlenie znamená, že sa môžete v maximálnej miere sústrediť na beh.

Viac o Nike Vision Vaporwing na behanie

Môj zrakový profil Určite si svoje osobné vizuálne návyky a nájdite riešenie vo forme individuálnych šošoviek.
Nájdite si optika spoločnosti ZEISS vo svojom okolí

Súvisiace články

Najlepšie slnečné okuliare na športovanie Akým výzvam čelia športovci, keď sa venujú svojmu obľúbenému športu?

Šport + oddych 29.6.2018

Tags:

Lepšie videnie pre atlétov Nie sú iba módnym doplnkom: Profesionálni aj amatérski atléti využívajú výhody špeciálnych okuliarov na šport

Šport + oddych 1.11.2017

Tags:

Lepšie videnie počas zimných športov Mnohí fanúšikovia lyžovania a jazdy na snouborde, s korekciou zraku aj bez nej, „letia naslepo“ dole svahom.

Šport + oddych 16.10.2017

Tags:

Športové okuliare pre novú generáciu bežcov: Slnečné okuliare Nike Vision Vaporwing na behanie Dvaja silní partneri Nike Vision a ZEISS vytvorili tím, výsledkom snahy ktorého sú športové slnečné okuliare pre bežcov na dlhé trate.

Šport + oddych 16.10.2017

Tags:

Súvisiace produkty