
Tvárnenie za tepla
Technológia, varianty a priemyselné využitieTvárnenie plechu za tepla
Tvárnenie plechu za tepla je mimoriadne dôležité pre výrobcov áut a dodávateľov. Je vhodné pre všetky úrovne akosti ocele. Súčasti vyrobené touto metódou sú ľahšie a dosahujú lepšie hodnoty v crash testoch.
Tvárnenie za tepla je proces tvárnenia plechu, známy tiež ako lisovanie. Všetky procesy tvárnenia prebiehajú nad rekryštalizačnou teplotou použitého kovu. Počas tvárnenia plechu za tepla sa materiál regeneruje a zmäkčuje. To umožňuje vysoké ekvivalentné deformácie napriek nízkym tvárniacim silám. Tvárnenie za tepla zahŕňa niekoľko procesov ako kovanie, valcovanie za tepla a vytláčanie. Táto technológia tvárnenia je regulovaná DIN 8582 a podľa potreby umožňuje aj spracovanie vysokopevných materiálov. Proces je obzvlášť vhodný pre súčasti, ktoré musia odolávať vysokému zaťaženiu (valce, kľukové hriadele, ojnice, ozubené kolesá).
Rozdiely medzi tvárnením za tepla, za poloohrevu a za studena
Pri tvárnení plechov za poloohrevu sa používajú teploty, ktoré sa nachádzajú medzi teplotným rozsahom tvárnenia za tepla a tvárnenia za studena. Používatelia v priemysle kombinujú výhody oboch metód a výberom konkrétnej teploty tvárnenia sa snažia vyhnúť ich nevýhodám. Tvárnenie za poloohrevu vyžaduje nižšie sily tvárnenia ako studené tvárnenie. Ochladzované súčasti majú nižšie rozmerové tolerancie ako súčasti tvárnené za tepla. Pri studenom tvárnení prebieha tvárnenie pod rekryštalizačnou teplotou. Na dosiahnutie porovnateľnej ekvivalentnej deformácie sú potrebné vyššie sily tvárnenia. Výsledkom sú presné súčasti s nižšími rozmerovými toleranciami a dobrou povrchovou štruktúrou. Aby diel stuhol, ošetruje sa rekryštalizačným žíhaním.

Výrobcovia automobilov v poslednej dobe uprednostňujú túto techniku tvárnenia. Dôvodom je, že súčasti vyrobené touto technikou dosahujú vyššiu úroveň bezpečnosti pri náraze. Okrem toho špeciálne za tepla tvárnené a následne ochladené ocele znižujú hmotnosť vozidla. Pomocou tejto techniky výrobcovia automobilov vyrábajú bočné nosníky, výstuhy dverí, prahy, strešné rámy, strešné lišty, držiaky nárazníkov, ako aj stĺpiky A a B. Ocele sú potiahnuté špeciálnym hliníkovo-kremíkovým povlakom, aby na nich pri tvárnení za tepla v peci nevznikali okoviny. Na udržanie konzistentne vysokej výrobnej kvality sú súčasti podrobené procesu zabezpečenia kvality. To sa vykonáva automaticky pomocou optickej meracej techniky.
Jednoduché meranie súčastí tvárnených za tepla
Doteraz meranie vysokopevných plechových súčastí, napr. vo výrobe karosérií, vyžadovalo fyzické upínacie prípravky. Tento individuálny prístup bol príčinou vyšších nákladov. Technológia Virtual Clamping a univerzálne nastavenie v 3D meracom stroji ScanBox nahrádzajú fyzické upínacie prípravky. To vedie k úsporám nákladov a výraznému zrýchleniu výrobných procesov.